Ristikanzan

kulttuuriperintö

Itä-Suomen ortodoksikarjalainen kulttuuriperintö on ainutlaatuinen yhdistelmä ortodoksisuutta, kansanuskoa ja eri kieliä murteineen. Perinteissämme näkyy vaikutteita niin idästä kuin lännestäkin.

Itä-Suomen ortodoksiset kalmistot: Anninkangas (Täitimäniemi)
Katja Lösönen Katja Lösönen

Itä-Suomen ortodoksiset kalmistot: Anninkangas (Täitimäniemi)

Anninkankaan ortodoksinen kalmisto sijaitsee Jaaman seudulla Rääkkylässä. Jaaman seutu muodostuu Jaaman ja Täitimänniemen kylistä, ja Anninkangas onkin monien kyläläisten viimeinen leposija. Tarina kertoo, että kalmisto on saanut nimensä paikalle ensimmäisenä haudatun, väkivaltaisesti kuolleen Anni-neidon mukaan.

Lue lisää
Karjalainen nuori Helmi Onatsu: ”Emme me nuoret voi yksin karjalaisuutta elvyttää”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Karjalainen nuori Helmi Onatsu: ”Emme me nuoret voi yksin karjalaisuutta elvyttää”

Joensuulainen Helmi Onatsu toteaa, että ortodoksikarjalaisen kulttuuriperinnön siirtyminen sukupolvelta toiselle on koko karjalaisyhteisön asia. Nuoret tarvitsevat vanhempien sukupolvien tukea ja tietoa oman karjalaisen identiteettinsä rakentamisessa.

– On tärkeää, että meillä nuorilla on mahdollisuus tutkia ja tulkita karjalaisuutta omin avuin, mutta kuitenkin niin, että siinä olisi vanhempien sukupolvien tieto ja ymmärrys apuna.

Lue lisää
Ortodoksikarjalaisuus on Niko ja Hanna Saatsille ylpeyden aihe: “On helppoa elää, kun tietää kuka on”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ortodoksikarjalaisuus on Niko ja Hanna Saatsille ylpeyden aihe: “On helppoa elää, kun tietää kuka on”

Karjalankielistä folk-rockia soittavan Loimolan Voiman sanoitusten kirjoittaminen on Niko Saatsille keino käsitellä karjalaisyhteisön ilon ja surun aiheita sekä menneisyyden kipukohtia. Yhtyeen lauluissa kuuluvat myös suojärveläistaustaisen Hanna-puolison suvun tarinat. Vahva ortodoksikarjalainen identiteetti on pariskunnalle ylpeyden aihe ja eteenpäin vievä voima.

Lue lisää
Salmin babazet: “Selviytymisessä auttoi luottamus Luojaan ja ihmisten hyvyyteen”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Salmin babazet: “Selviytymisessä auttoi luottamus Luojaan ja ihmisten hyvyyteen”

Kuopiolaisen Tuula Iljinin keittiön pöytä on katettu hänen vanhempiensa häälahjaksi saamilla Myrna-kupeilla ja kauniisti kirjotulla juhlaliinalla. Kahville on kutsuttu salmilaiset babazet eli orusjärveläinen Annikki Heiskanen, Tuleman kylässä syntynyt Aili Toivanen ja Siiri Rissanen Manssilasta.

Kahvittelun lisäksi babazien kanssa on tarkoitus puhua selviytymisestä. Jokainen heistä on kaksinkertainen Karjalan evakko, jonka elämää on määrittänyt sota. Miten paljon nähneet ja kokeneet armahat babazet voisivat neuvoa meitä epävarmuuden ja sodan uhan kanssa eläviä nuorempia sukupolvia?

Lue lisää
Maanviljelijä ja runolaulaja Väinö Kuljukka: "Kaikkien kanssa pitäisi osata elää yhdessä"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Maanviljelijä ja runolaulaja Väinö Kuljukka: "Kaikkien kanssa pitäisi osata elää yhdessä"

Suistamon Koiton kylässä vuonna 1930 syntynyt Väinö Kuljukka on suistamolaisen runolaulaja ja kanteleensoittaja Timo (Timofei) Lipitsän (1857–1950) lapsenlapsi. Runolaulua Väinö kertoo kuulleensa isoisältään jo varhaislapsuudessa Suistamolla.

Haastattelussa Väinö muistelee isoisäänsä ja kertoo ortodoksikarjalaisten sodanjälkeisistä vaiheista Kiuruvedellä.

Lue lisää
Jänttien perheessä karjalaisuus on kaikkien yhteinen juttu
Katja Lösönen Katja Lösönen

Jänttien perheessä karjalaisuus on kaikkien yhteinen juttu

Siilijärveläisten Jänttien perhe on monenlaisten kulttuurien, perinteiden ja uskontojen sekoitus. Pohjois-Karjalassa Outokummussa syntyneen Jutta Jäntin ortodoksikarjalaiset juuret vievät Hutjakan kylään Suistamolle. Jutta kertoo, että karjalan kielestä on tullut tärkeä osa Jutan ja lasten karjalaista identiteettiä.

Haastattelussa Jäntit kertovat miten he ovat onnistuneet säilyttämään karjalaisia perinteitä perheensä arjessa.

Lue lisää
Ortodoksikarjalainen tekstiiliperinne elää ja uudistuu Seija Raitasen käsissä
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ortodoksikarjalainen tekstiiliperinne elää ja uudistuu Seija Raitasen käsissä

Suistamon kirkonkylän asemanseudulla vuonna 1938 syntyneen ja Iisalmen Runnilla kasvaneen Seija Raitasen (os. Palviainen) perheessä kädentaidot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle.

Seijan käsissä on syntynyt lukuisten käspaikkojen lisäksi myös tekstiili-ikoneita, punapoimintaliinoja ja rajakarjalaistyylinen sarafaaniasu, Suistamon perinnepuku. Seijan tekemä Suistamo-käspaikka on päätynyt jopa itsensä patriarkka Bartolomeoksen obrasačuppua koristamaan.

Lue lisää
Ikoninurkkaus on ortodoksikarjalaisen kodin sydän
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ikoninurkkaus on ortodoksikarjalaisen kodin sydän

Ikoninurkka, karjalaksi obrasačuppu tai čupukka, on ortodoksikarjalaisen kodin sydän. Perinteisesti ikoninurkka on sijoitettu nimensä mukaisesti tuvan nurkkaan, mutta nykykodeissa perinnettä sovelletaan vapaasti.

Millaisia obrasačuppuja ristikanzan kodeista löytyy?

Lue lisää
Joensuun ortodoksinen mieskuoro on ainoa laatuaan
Katja Lösönen Katja Lösönen

Joensuun ortodoksinen mieskuoro on ainoa laatuaan

Vuonna 1961 perustettu Joensuun ortodoksinen mieskuoro on Suomen ainoa ortodoksista musiikkia laulava mieskuoro.

Vuosikymmeniin on mahtunut monenlaisia vaiheita, mutta toiminnan ydin on pysynyt kirkkaana: mieskuoro tulkitsee ortodoksisen maailman rikasta ja laajaa musiikkiperinnettä karjalaisuutta unohtamatta.

Lue lisää
Säveltäjä Pasi Lyytikäinen: "Me karjalaiset, jos ketkä, tiedämme mitä rauhan katoaminen tarkoittaa"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Säveltäjä Pasi Lyytikäinen: "Me karjalaiset, jos ketkä, tiedämme mitä rauhan katoaminen tarkoittaa"

Karjalaistaustaiselle säveltäjä Pasi Lyytikäiselle omat itäsuomalaiset juuret ovat jatkuva inspiraation lähde. Karjalaisuus näkyy hänen tuotannossaan viehtymyksenä erilaisilla rajapinnoilla työskentelyyn.

Pasi toteaa, että moniäänisyys ja erilaisten näkemyksien suvaitseminen ovat tärkeä osa demokratiaa.

– Meidän pitää pystyä kunnioittamaan erilaisia näkemyksiä tässä yhteiskunnassa ja pyrkiä terveeseen kansalliseen konsensukseen. Suomen konsepti on nerokas, eikä se ole tullut ilmaiseksi.

Lue lisää
Matti Jeskanen ja Olavi Kyyrönen: "Karjalan kielen elvytystyössä on tärkeää huomioida kieltä käyttävän ortodoksikarjalaisen yhteisön etu"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Matti Jeskanen ja Olavi Kyyrönen: "Karjalan kielen elvytystyössä on tärkeää huomioida kieltä käyttävän ortodoksikarjalaisen yhteisön etu"

Joensuulaisilla Matti Jeskasella ja Olavi Kyyrösellä on pitkä historia karjalan kielen elvytystyön parissa.

Karjalan kielen nykytilannetta miehet pitävät parempana kuin aikoihin, mutta paljon on vielä työtä tekemättä. Molemmat antavat tunnustusta yliopiston tekemälle arvokkaalle elvytystyölle, mutta toivovat, että siinä huomioitaisiin myös kieltä käyttävän ortodoksikarjalaisen yhteisön toiveet.

Miehet korostavat, että karjalan kielet pitäisi saada kirjatuksi välittömästi perustuslakiin samalla tavalla kuin saamen kieli eri kielimuotoineen. Asialla on kiire, sillä karjalan kielen puhujien määrä Suomessa vähenee koko ajan.

Lue lisää
Raija Pyöli: "Epävarmuudesta ja vaikeista ajoista huolimatta on tärkeää ponnistella karjalan kielen säilymisen puolesta"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Raija Pyöli: "Epävarmuudesta ja vaikeista ajoista huolimatta on tärkeää ponnistella karjalan kielen säilymisen puolesta"

Salmilaistaustainen filosofian tohtori Raija Pyöli on tehnyt pitkän uran livvinkarjalan tutkimuksen parissa itärajan molemmin puolin. Hän on kirjoittanut ja toimittanut muun muassa karjalan kielen oppimateriaalia, sanakirjoja ja kielioppiteoksia.

Työuran jälkeen karjalan kielen edistäminen on jatkunut esimerkiksi Salmi-Säätiön toiminnassa. Karjalan kielen tulevaisuuden suhteen Raija toteaa olevansa toiveikas realisti.

Lue lisää
Viktor ja Aleksi Jetsu: "Ortodoksikarjalaisuus on kaikessa mukana olevaa elämän todellisuutta"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Viktor ja Aleksi Jetsu: "Ortodoksikarjalaisuus on kaikessa mukana olevaa elämän todellisuutta"

Viktor ja Aleksi Jetsun mukaan ortodoksikarjalaisuus on kaikessa mukana olevaa elämän todellisuutta, jota ei erikseen tarvitse etsiä.

Karjalaa äidinkielenään puhuva ja kanttorina työskennellyt Viktor kertoo pitäneensä tiistaiseuroista, sillä niissä pääsi puhumaan karjalaa Karjalassa syntyneiden ortodoksien kanssa.

– Tiistaiseuroissa pääsin puhumaan livviksi! Ja pidin siitä, miten tiistaiseuralaiset vielä harjoittivat vanhoja tapoja. Se oli sellaista elävää, luonnollista ja voimaa antavaa kirkollisuutta, Viktor kuvailee.

Aleksi kertoo, että karjalaisuus ja ortodoksisuus näkyivät hänen lapsuudessaan vahvasti. Hänelle on tärkeää, että ortodoksikarjalaiset perinteet siirtyvät myös seuraavalle sukupolvelle.

– Haluan omalle lapselleni antaa mahdollisuuden nähdä mitä ortodoksikarjalaisuus on, koska itselleni se on ollut turva ja tuki kaikissa elämän myrskyissä, Aleksi kertoo.

Lue lisää
Metropoliitta Arsenin mielestä kirkon johtamistavoissa on kehitettävää – "Ortodoksinen kirkko on muuttumaton vain dogmien ja opin suhteen, ei muun elämän"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Metropoliitta Arsenin mielestä kirkon johtamistavoissa on kehitettävää – "Ortodoksinen kirkko on muuttumaton vain dogmien ja opin suhteen, ei muun elämän"

Lapinlahden Pajujärvellä asuva Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni kertoo, että hiippakunnassa tärkeintä on toimivan jumalanpalveluselämän lisäksi hyvä ja sopuisa työyhteisö.

– Muuten kaikki energia menee keskinäisiin riitoihin sen sijaan, että mietittäisiin toiminnan kehittämistä ja tulevaisuutta. Tässä työssä pitää osata johtaa ja kannustaa muita ihmisiä.

Metropoliitta pitää karjalaisuutta hienona asiana, mutta muistuttaa että sen ei pitäisi kahlita kaikkia. Kirkosta pitää löytyä tilaa myös niille, joille karjalaisuus ei ole läheistä.

– Etnosentristinen ajattelu rajaa muita ulkopuolelle. Jos ortodoksikarjalaisuutta alkaa määrittää puhtaasti geneettisenä ominaisuutena, niin siinä helposti jää jäljelle vain muutama kriteerit täysin täyttävä ihminen, joita asia ei todennäköisesti kiinnosta lainkaan, Arseni nauraa.

Lue lisää