Ristikanzan

kulttuuriperintö

Itä-Suomen ortodoksikarjalainen kulttuuriperintö on ainutlaatuinen yhdistelmä ortodoksisuutta, kansanuskoa ja eri kieliä murteineen. Perinteissämme näkyy vaikutteita niin idästä kuin lännestäkin.

Ninni Strandén, 19: ”Ortodoksikarjalaisuus on suvun oma juttu”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ninni Strandén, 19: ”Ortodoksikarjalaisuus on suvun oma juttu”

Miten ortodoksikarjalaisuus näkyy ja elää tämän hetken karjalaissuvuissa? Kolmiosaisessa juttusarjassa impilahtelaisen Pesosen suvun kolme eri sukupolvea kertovat omasta karjalaisuudestaan.

Haastattelusarjan kolmannessa osassa Ninni Strandén kertoo mitä ortodoksikarjalaisuus tarkoittaa nuorelle karjalaiselle.

Lue lisää
Mirka Strandén-Pesonen, 52: ”Minulle karjalaisuus tarkoittaa monimuotoisuutta ja rajattomuutta”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Mirka Strandén-Pesonen, 52: ”Minulle karjalaisuus tarkoittaa monimuotoisuutta ja rajattomuutta”

Miten ortodoksikarjalaisuus näkyy ja elää tämän hetken karjalaissuvuissa? Kolmiosaisessa juttusarjassa impilahtelaisen Pesosen suvun kolme eri sukupolvea kertovat omasta karjalaisuudestaan.

Haastattelusarjan toisessa osassa Markku Wilhelm Pesosen tytär Mirka Strandén-Pesonen kertoo mitä ortodoksikarjalaisuus tarkoittaa ekumeenisessa perheessä kasvaneelle viisikymppiselle.

Lue lisää
Markku Wilhelm Pesonen, 76: ”Karjalaisten Jumalalla on huumorintajua”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Markku Wilhelm Pesonen, 76: ”Karjalaisten Jumalalla on huumorintajua”

Miten ortodoksikarjalaisuus näkyy ja elää tämän hetken karjalaissuvuissa? Kolmiosaisessa juttusarjassa impilahtelaisen Pesosen suvun kolme eri sukupolvea kertovat omasta karjalaisuudestaan.

Haastattelusarjan ensimmäisessä osassa Pesosten perheen vanhin, leppävirtalainen Markku Wilhelm Pesonen kertoo millaista ortodoksikarjalaisen nuoren elämä oli sotien jälkeen pienellä pohjoissavolaisella teollisuuspaikkakunnalla.

Lue lisää
Isä Mauno Röppänen luottaa varjelukseen: ”Suru on Jumalan tapa opettaa meille nöyryyttä”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Isä Mauno Röppänen luottaa varjelukseen: ”Suru on Jumalan tapa opettaa meille nöyryyttä”

Monen Ylä-Savon ortodoksikarjalaisen identiteetti on rakentunut opettajana ja pappina elämäntyönsä tehneen isä Mauno Röppäsen uskonnontunneilla. Huumorintaju ja rento elämänasenne eivät ole kadonneet minnekään, vaikka elämä on tuonut mukanaan myös surua.

– Elämässä pitää ottaa nöyrästi kaikki vastaan ja ajatella, että asiat tapahtuvat, jos Luoja niin suo.

Lue lisää
Itä-Suomen ortodoksiset kalmistot: Anninkangas (Täitimäniemi)
Katja Lösönen Katja Lösönen

Itä-Suomen ortodoksiset kalmistot: Anninkangas (Täitimäniemi)

Anninkankaan ortodoksinen kalmisto sijaitsee Jaaman seudulla Rääkkylässä. Jaaman seutu muodostuu Jaaman ja Täitimänniemen kylistä, ja Anninkangas onkin monien kyläläisten viimeinen leposija. Tarina kertoo, että kalmisto on saanut nimensä paikalle ensimmäisenä haudatun, väkivaltaisesti kuolleen Anni-neidon mukaan.

Lue lisää
Karjalainen nuori Helmi Onatsu: ”Emme me nuoret voi yksin karjalaisuutta elvyttää”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Karjalainen nuori Helmi Onatsu: ”Emme me nuoret voi yksin karjalaisuutta elvyttää”

Joensuulainen Helmi Onatsu toteaa, että ortodoksikarjalaisen kulttuuriperinnön siirtyminen sukupolvelta toiselle on koko karjalaisyhteisön asia. Nuoret tarvitsevat vanhempien sukupolvien tukea ja tietoa oman karjalaisen identiteettinsä rakentamisessa.

– On tärkeää, että meillä nuorilla on mahdollisuus tutkia ja tulkita karjalaisuutta omin avuin, mutta kuitenkin niin, että siinä olisi vanhempien sukupolvien tieto ja ymmärrys apuna.

Lue lisää
Ortodoksikarjalaisuus on Niko ja Hanna Saatsille ylpeyden aihe: “On helppoa elää, kun tietää kuka on”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ortodoksikarjalaisuus on Niko ja Hanna Saatsille ylpeyden aihe: “On helppoa elää, kun tietää kuka on”

Karjalankielistä folk-rockia soittavan Loimolan Voiman sanoitusten kirjoittaminen on Niko Saatsille keino käsitellä karjalaisyhteisön ilon ja surun aiheita sekä menneisyyden kipukohtia. Yhtyeen lauluissa kuuluvat myös suojärveläistaustaisen Hanna-puolison suvun tarinat. Vahva ortodoksikarjalainen identiteetti on pariskunnalle ylpeyden aihe ja eteenpäin vievä voima.

Lue lisää
Salmin babazet: “Selviytymisessä auttoi luottamus Luojaan ja ihmisten hyvyyteen”
Katja Lösönen Katja Lösönen

Salmin babazet: “Selviytymisessä auttoi luottamus Luojaan ja ihmisten hyvyyteen”

Kuopiolaisen Tuula Iljinin keittiön pöytä on katettu hänen vanhempiensa häälahjaksi saamilla Myrna-kupeilla ja kauniisti kirjotulla juhlaliinalla. Kahville on kutsuttu salmilaiset babazet eli orusjärveläinen Annikki Heiskanen, Tuleman kylässä syntynyt Aili Toivanen ja Siiri Rissanen Manssilasta.

Kahvittelun lisäksi babazien kanssa on tarkoitus puhua selviytymisestä. Jokainen heistä on kaksinkertainen Karjalan evakko, jonka elämää on määrittänyt sota. Miten paljon nähneet ja kokeneet armahat babazet voisivat neuvoa meitä epävarmuuden ja sodan uhan kanssa eläviä nuorempia sukupolvia?

Lue lisää
Maanviljelijä ja runolaulaja Väinö Kuljukka: "Kaikkien kanssa pitäisi osata elää yhdessä"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Maanviljelijä ja runolaulaja Väinö Kuljukka: "Kaikkien kanssa pitäisi osata elää yhdessä"

Suistamon Koiton kylässä vuonna 1930 syntynyt Väinö Kuljukka on suistamolaisen runolaulaja ja kanteleensoittaja Timo (Timofei) Lipitsän (1857–1950) lapsenlapsi. Runolaulua Väinö kertoo kuulleensa isoisältään jo varhaislapsuudessa Suistamolla.

Haastattelussa Väinö muistelee isoisäänsä ja kertoo ortodoksikarjalaisten sodanjälkeisistä vaiheista Kiuruvedellä.

Lue lisää
Jänttien perheessä karjalaisuus on kaikkien yhteinen juttu
Katja Lösönen Katja Lösönen

Jänttien perheessä karjalaisuus on kaikkien yhteinen juttu

Siilijärveläisten Jänttien perhe on monenlaisten kulttuurien, perinteiden ja uskontojen sekoitus. Pohjois-Karjalassa Outokummussa syntyneen Jutta Jäntin ortodoksikarjalaiset juuret vievät Hutjakan kylään Suistamolle. Jutta kertoo, että karjalan kielestä on tullut tärkeä osa Jutan ja lasten karjalaista identiteettiä.

Haastattelussa Jäntit kertovat miten he ovat onnistuneet säilyttämään karjalaisia perinteitä perheensä arjessa.

Lue lisää
Ortodoksikarjalainen tekstiiliperinne elää ja uudistuu Seija Raitasen käsissä
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ortodoksikarjalainen tekstiiliperinne elää ja uudistuu Seija Raitasen käsissä

Suistamon kirkonkylän asemanseudulla vuonna 1938 syntyneen ja Iisalmen Runnilla kasvaneen Seija Raitasen (os. Palviainen) perheessä kädentaidot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle.

Seijan käsissä on syntynyt lukuisten käspaikkojen lisäksi myös tekstiili-ikoneita, punapoimintaliinoja ja rajakarjalaistyylinen sarafaaniasu, Suistamon perinnepuku. Seijan tekemä Suistamo-käspaikka on päätynyt jopa itsensä patriarkka Bartolomeoksen obrasačuppua koristamaan.

Lue lisää
Ikoninurkkaus on ortodoksikarjalaisen kodin sydän
Katja Lösönen Katja Lösönen

Ikoninurkkaus on ortodoksikarjalaisen kodin sydän

Ikoninurkka, karjalaksi obrasačuppu tai čupukka, on ortodoksikarjalaisen kodin sydän. Perinteisesti ikoninurkka on sijoitettu nimensä mukaisesti tuvan nurkkaan, mutta nykykodeissa perinnettä sovelletaan vapaasti.

Millaisia obrasačuppuja ristikanzan kodeista löytyy?

Lue lisää
Joensuun ortodoksinen mieskuoro on ainoa laatuaan
Katja Lösönen Katja Lösönen

Joensuun ortodoksinen mieskuoro on ainoa laatuaan

Vuonna 1961 perustettu Joensuun ortodoksinen mieskuoro on Suomen ainoa ortodoksista musiikkia laulava mieskuoro.

Vuosikymmeniin on mahtunut monenlaisia vaiheita, mutta toiminnan ydin on pysynyt kirkkaana: mieskuoro tulkitsee ortodoksisen maailman rikasta ja laajaa musiikkiperinnettä karjalaisuutta unohtamatta.

Lue lisää
Säveltäjä Pasi Lyytikäinen: "Me karjalaiset, jos ketkä, tiedämme mitä rauhan katoaminen tarkoittaa"
Katja Lösönen Katja Lösönen

Säveltäjä Pasi Lyytikäinen: "Me karjalaiset, jos ketkä, tiedämme mitä rauhan katoaminen tarkoittaa"

Karjalaistaustaiselle säveltäjä Pasi Lyytikäiselle omat itäsuomalaiset juuret ovat jatkuva inspiraation lähde. Karjalaisuus näkyy hänen tuotannossaan viehtymyksenä erilaisilla rajapinnoilla työskentelyyn.

Pasi toteaa, että moniäänisyys ja erilaisten näkemyksien suvaitseminen ovat tärkeä osa demokratiaa.

– Meidän pitää pystyä kunnioittamaan erilaisia näkemyksiä tässä yhteiskunnassa ja pyrkiä terveeseen kansalliseen konsensukseen. Suomen konsepti on nerokas, eikä se ole tullut ilmaiseksi.

Lue lisää